برای اینکه بتوانید درک بهتری از یک هتل هوشمند داشته باشید بهتر این سوالات کمی فکر کنید.
وقتی در اتاق هتل راه می روید، مایلید که آهنگ مورد علاقه تان پخش شود؟ ????
ترجیح می دهید اتاق پر نور باشد یا کم نور؟ (سیستم روشنایی هوشمند) ???
پرده ها کشیده شده باشند یا جمع شوند؟ (پرده های هوشمند)???
هوای اتاق خنک باشد یا گرم؟ (ترموستات هوشمند)???❄❄❄
و دوست دارید اتاق بر اساس پاسخ این سوالات عمل کند؟
یک هتل با اتاق های اینچنینی شاید کمی تخیلی و دور از واقعیت به نظر برسد
اما به کمک هوشمند سازی، تمامی این امکانات به واقعیت های معاصر تبدیل شده اند
و حتی هتل های بزرگ بسیاری، تکنولوژی هوشمند سازی را پیاده کرده اند.
شاید برخی از هتل داران هوشمند سازی را هدر کردن پول و زمان بدانند
اما حقیقتِ قضیه دقیقا برعکس این است.
با افزایش استفاده از گوشی های همراه هوشمند و رفاه طلبی ذاتی انسان، می توان گفت که:
هوشمند سازی هتل ها یکی از پربازده ترین و سودآورترین تکنیک های جذب مسافر و صرفه جویی در زمان و هزینه است.
برخی از ویژگی های هتل هوشمند این قرارند:
مهمان با برنامه ای که در گوشی هوشمندش نصب می شود،
پیام ها و خواسته های خود را به پیشخدمت ها می رساند
و آنها پیام را دریافت و عملی می کنند.
علاوه بر آن،
مهمان می تواند از طریق منوی موجود در این برنامه، اقلام و خدمات مورد نیاز خود را از بخش های مختلف هتل سفارش دهد.
مهمان می تواند بدون آنکه ساعت ها پشت کانتر بماند تا یک اتاق خالی پیدا کند،
با چند کلیک ساده در گوشی هوشمند خود و حتی دور از هتل اتاق رزرو نماید و یا آن را تحویل دهد.
سنسورها و حسگرهای حرکتی می توانند زمان ورود مهمان را تشخیص دهند
و به محض ورود وی، چراغ ها را روشن و دما را کنترل کنند.
و یا ممکن است یک هتل از کلیدهای کارتی استفاده کند
و پس از وارد کردن کارت در کارتخوان کنار درب اتاق، چراغ ها روشن و دمای اتاق کنترل شود.
بعضی از کارهای پذیرایی و مهمان نوازی به خود اتاق محول می شود.
مثلا بر اساس تمایلات و عادت های مهمان که به هنگام رزرویشن در سیستم ثبت شده است،
نور و دمای اتاق کم و زیاد شده و پرده ها کنار می روند.
مزایای هتل هوشمند عبارتست از :
در یک هتل هوشمند، لازم نیست که کارمندان تمامی پیام ها و دستورات مهمانان را بصورت دستی عملی کنند.
در عوض، مدیریت هتل می تواند از قبل پاسخ هایی را برای خواسته های مشخص مهمانان آماده کند
تا کارمندان تمام حواس خود را بر روی مسائل پیچیده تری متمرکز کنند
و درخواست های مهمانان به موقع انجام شوند.
از این طریق،
کارآیی کارمندان بالاتر می رود.
ربات های پیشخدمت با انجام کارهای ساده مثل بردن حوله ی تمیز برای مهمان به سرویس دهی هرچه بهتر هتل کمک می کنند.
هوشمند سازی پاسخ به درخواست های مهمانان، تضمین می کند که به نیازها و دستورات مهمانان به سرعت پاسخ داده خواهد شد.
و هیچ خطای انسانی دخیل نخواهد بود.
تحت چنین شرایطی،
این احساس به مهمان دست می دهد که خواسته هایش چقدر برای مدیریت هتل اهمیت دارد
و بطور جدی پیگیری می شود.
همین احساس، اعتماد مهمان را نسبت به هتل افزایش می دهد.
هتل داران باید توجه داشته باشند که هر پاسخی را به شکل خودکار درنیاورند،
به خصوص اگر مهمان از چیزی ناراحت است.
در این موارد،
مهمان انتظار دارد پاسخی دریافت کند که در آن احساس وجود داشته باشد و مشکل را برطرف نماید.
مشکلات جدی مهمانان باید شخصا توسط مدیر هتل پیگیری شوند تا مهمان بیشتر از آن با هتل بیگانه نشود.
هوشمند کردن بخش های مختلف هتل می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کمک کند.
منوی ارائه شده در اپلیکیشن هتل این امکان را به مهمانان می دهد
تا به راحتی محصولات و خدمات مورد نیاز خود را با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت سفارش دهند.
این یعنی فروش بیشتر ????
بعلاوه،
هوشمند سازی هتل باعث صرفه جویی در هزینه ی انرژی های آب، برق و گاز می شود.
زیرا زمانی که مهمانان بیرون از هتل هستند، وسایل گرمایشی و سرمایشی و روشنایی بطور خودکار خاموش می شوند.
برخی از این مزایا عبارتند از :
در دنیایی زندگی می کنیم که افراد ترجیح می دهند کارهایشان را خودشان انجام دهند.
در بسیاری از موارد، مسافران ترجیح می دهند حداقل یک گزینه ی سلف سرویس داشته باشند.
نکته ای که هتل داران باید به خاطر داشته باشند این است که
در چنین مواردی، هوشمند سازی باید با خدمات بی عیب و نقص در توازن باشد.
مثلا منظور از سلف سرویس کردن برخی خدمات این نیست که رزرو آنلاین را لغو کنید تا مسافر بصورت حضوری و پشت کانتر اتاق رزرو کند؛
بلکه این است که گزینه های پیش روی مهمانان را افزایش دهید.
سیستم هوشمند هتل ها می تواند اطلاعات و عادت های شخصی هر مسافر را ذخیره کرده
و در مراجعه ی بعدی برای ارائه ی خدمات درخور و مناسب هر شخص استفاده کند.
برای مثال،
اگر هتل هوشمند بداند که یک مهمان از پدیکور در آبگرم راضی بوده است،
دفعه ی بعد پیشنهاد پدیکور در آبگرم را برای آن مهمان ارسال خواهد کرد.
بعد از یک پرواز طولانی، مهمانان کمی مایل به ایستادن در صف برای چک کردن اتاق ها هستند.
با برنامه ی رزرو آنلاین دیگر نیازی به ایستادن در صف نیست.
علاوه بر این، مهمانان با استفاده از این برنامه می توانند به کارمندان اعلام کنند که
چه چیزی می خواهند و چه زمانی به آن احتیاج دارند.
تحت چنین شرایطی، درخواست های آنان به موقع عملی خواهد شد.
برخی ها معتقدند زمانی که مسافر به یک هتل هوشمند می رود، همین که یک پیشخدمت دائما در مقابلش خم و راست نمی شود، یعنی استقبال گرمی از او نشده.
اما این تصور کاملا غلط است.
وقتی به محض ورود مهمان به اتاقش لامپ ها بصورت خودکار روشن می شوند،
پرده ها کنار می روند،
سیستم گرمایشی یا سرمایشی هوای اتاق را از قبل مطبوع کرده
و موزیک مورد علاقه اش پخش می گردد،
بدون هیچ شخص مزاحمی به مهمان خوشامد گویی می شود و مهمان احساس آرامش بیشتری خواهد داشت.
هتل داران عزیز،
هتل شما چه ۱۰۰ اتاق داشته باشد چه ۱۰۰۰ اتاق،
سیستم هوشمند سازی هتل به شما این امکان را خواهد داد تا بهتر و راحت تر مجموعه ی خود را مدیریت و کنترل کنید
و تمامی مشخصه های وسایل هوشمند اتاق ها را به شکل خودکار درآورید.
بنابراین،
شما فقط بر تجربه ی پنج ستاره ی مهمانان خود تمرکز خواهید کرد.
با این سیستم، شما می توانید به سرعت از هدر رفت انرژی در بخش های مختلف هتل مطلع شوید.
و ترموستات ها را خودکار کنید تا مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف به حداقل ممکن برسد.
تنها با یک کلیک، هزینه ی مصرف انرژی تا ۵۰% کاهش خواهد یافت.
و دیگر لازم نیست به یکایک اتاق ها سر بزنید و مزاحم مهمانان دیگر شوید تا وسایل اضافی را خاموش نمایید.