هوشمند سازی مرکز داده
مفهوم هوشمند سازی در چندین مقاله ی جداگانه بررسی شده است. حتی در مقاله ی هوشمند سازی با اینترنت اشیا توضیحات مفصلی راجع به چگونگی ارتباط آن سخن گفتیم. این بار موضوعی که می خواهیم مطرح کنیم، هوشمند سازی مرکز داده یا Data Center می باشد. ابتدا درباره خود دیتا سنتر توضیحاتی ارائه خواهیم داد، سپس به نحوه ی هوشمند سازی می پردازیم. در پایان نیز جمع بندی داریم از مزیت ها و معایب سیستم هوشمند سازی شده. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا این نحوه هوشمند سازی با توجه به مزایای زیادی که دارد، مقرون به صرفه است؟ در پاسخ باید گفت که برای انجام هوشمند سازی انتخاب های زیادی موجود است و می توان به کمک انتخاب هایی درست، کیفیت را با قیمتی مناسب دریافت کرد. با ما همراه باشید:
۱. مرکز داده (Data Center)
در ساده ترین حالت ، مرکز داده یک مرکز فیزیکی است که سازمان ها برای قرار دادن اطلاعات و برنامه های مهم خود استفاده می کنند. طراحی مرکز داده بر اساس شبکه ای از منابع محاسباتی و ذخیره سازی است که تحویل برنامه ها و داده های مشترک را امکان پذیر می کند. اجزای اصلی طراحی مرکز داده شامل روترها ، سوئیچ ها ، فایروال ها ، سیستم های ذخیره سازی ، سرورها و کنترل کننده های تحویل برنامه است.
هر چند که در چند سال اخیر بسیار با پیشرفت مواجه شده است و با تغییر ساختاری در سویچ ها ، سیستم های ذخیره ساز پیچیدگی های زیادی به سیستم بخشیده است اما با قرار دادن واحد های کنترلی مجزا و پیوسته تا حدود خیلی زیادی رابط کاربری ساده ای برای اپراتور های فراهم نموده اند. اما مبحث اصلی کاربرد دیتا سنتر هاست، در سازمان های دولتی، سیستم های برق رسانی، شرکت های مرتبط با حوزه دیجیتال و اینترنت و حتی کارخانه های نیز جدیدا از این سیستم نوین برای هوشمند سازی مرکز داده بهره می برند.
۱.۱. دیتا سنتر چگونه کار می کند؟
این مرکز اطلاعاتی، مانند یک CPU بزرگ عمل می کند، اما تفاوت های جزئی دارند. داده ها از تمامی بخش ها به سمت این پایگاه اطلاعاتی سرازیر می شوند، در هر بخش پردازش های لازم انجام می شود، سپس به سیستم ذخیره سازی انتقال داده می شود. در صورت لزوم و نیاز به واکنش یا عملی خاص، اطلاعات از طریق سیستم به بخش مربوطه مخابره می شود. این داده ها اکثرا حاصل اندازه گیری و آشکارسازی سنسورهای هوشمند است که در جای جای سیستم تعبیه شده است. این واکنش ها و پردازش ها باید در کسری از ثانیه صورت پذیرد و در صورت مشخص شدن هر گونه خطایی باید سریعا اپراتور را آگاه سازد.
۱.۲. چرا دیتا سنتر مهم است؟
خب این مرکز اطلاعاتی اهمیت بالایی دارد چراکه باید بستر امن برای تبادل اطلاعات را فراهم نماید تا داده ها و اطلاعات بتوانند بدون اشکالی رد و بدل شوند. این بستر امن هم باید امنیت مناسب را برای جلوگیری از هک شدن آماده کند هم بستری امن از نظر حذف اغتشاشات و سیگنال های ناخواسته باشد. هوشمند سازی مرکز داده این امکانات را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد تا به توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند.
در دنیای IT فناوری اطلاعات ، مراکز داده برای پشتیبانی از برنامه ها و فعالیت های تجاری طراحی شده اند که شامل موارد زیر است:
الف. ایمیل و اشتراک فایل
ب. برنامه های بهره وری
ج. مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
د. برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) و پایگاه داده
ه. داده های بزرگ، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین
و. میزکار مجازی، ارتباطات و خدمات همکاری
۱.۳. اجزای اصلی یک مرکز داده چیست؟
طراحی مرکز داده شامل روترها ، سوئیچ ها ، فایروال ها ، سیستم های ذخیره سازی ، سرورها و کنترل کننده های تحویل برنامه است. از آنجا که این مولفه ها داده ها و برنامه های مهم تجاری را ذخیره و مدیریت می کنند ، امنیت مرکز داده در طراحی مرکز داده بسیار مهم است.
زیرساخت شبکه این سرویس دهنده ها (فیزیکی و مجازی) ، خدمات مرکز داده ، فضای ذخیره سازی و اتصال خارجی را به مکان های کاربر نهایی متصل می کند. زیرساخت ذخیره سازی و داده ها سوخت اصلی مرکز داده مدرن هستند. برای نگهداری این اطلاعات ارزشمند از سیستم های ذخیره سازی استفاده می شود. منابع محاسباتی برنامه ها موتورها و کنترل کننده های آن. این سرورها پردازش ، حافظه ، حافظه محلی و اتصال شبکه را فراهم می کنند که برنامه ها را هدایت می کند.
۱.۴. مراکز داده چگونه کار می کنند؟
سرویس های مرکز داده معمولاً برای محافظت از عملکرد و یکپارچگی اجزای اصلی مرکز داده استفاده می شوند. لوازم امنیتی شبکه شامل دیوار آتش(firewall) و حفاظت از نفوذ برای حفاظت از مرکز داده است. تضمین تحویل برنامه برای حفظ عملکرد برنامه ، این مکانیسم ها انعطاف پذیری و در دسترس بودن برنامه را از طریق خرابی خودکار و توازن بار فراهم می کنند.
امکانات مرکز داده چیست؟
مولفه های مرکز داده برای پشتیبانی از سخت افزار و نرم افزار مرکز به زیرساخت های قابل توجهی نیاز دارند. این موارد شامل زیر سیستم های قدرت ، منابع تغذیه بدون وقفه (UPS) ، تهویه ، سیستم های خنک کننده ، مهار آتش ، ژنراتورهای پشتیبان و اتصال به شبکه های خارجی است.
۲. استانداردهای زیرساخت مرکز داده چیست؟
استاندارد پذیرفته شده به طور گسترده برای طراحی مرکز داده و زیرساخت مرکز داده ، ANSI / TIA-942 است. این شامل استانداردهایی برای صدور گواهینامه آماده ANSI / TIA-942 است که مطابقت با یکی از چهار دسته ردیف مرکز داده را که برای سطح زائد بودن و تحمل خطا رتبه بندی شده اند ، تضمین می کند.
ردیف ۱: زیرساخت اولیه سایت. یک مرکز داده Tier 1 محافظت محدودی در برابر حوادث فیزیکی ارائه می دهد. دارای اجزای تک ظرفیت و یک مسیر توزیع واحد و غیرمستقیم است.
ردیف ۲: زیرساخت سایت مولفه با ظرفیت اضافی. این مرکز داده محافظت در برابر حوادث فیزیکی را بهبود می بخشد. این مولفه ها دارای ظرفیت مازاد و یک مسیر توزیع واحد و غیر اضافی هستند.
ردیف ۳: زیرساخت های سایت به طور همزمان قابل نگهداری است. این مرکز داده تقریباً در برابر همه حوادث فیزیکی محافظت می کند ، مولفه هایی با ظرفیت اضافی و چندین مسیر توزیع مستقل را فراهم می کند. هر جز را می توان بدون ایجاد اختلال در سرویس های کاربران نهایی ، حذف یا جایگزین کرد.
ردیف ۴: زیرساخت سایت مقاوم در برابر خطا. این مرکز داده بالاترین سطح تحمل خطا و افزونگی را فراهم می کند. مولفه های با ظرفیت اضافی و چندین مسیر توزیع مستقل امکان ایجاد قابلیت حفظ همزمان و یک خطا را در هر جای نصب و بدون ایجاد خرابی ایجاد می کنند
۲.۱. انواع مراکز داده
انواع مختلفی از مراکز داده و مدل های خدماتی موجود است. طبقه بندی آنها بستگی به این دارد که متعلق به یک یا چند سازمان هستند ، چگونه در توپولوژی سایر مراکز داده قرار می گیرند (از چه فناوری هایی برای محاسبه و ذخیره سازی استفاده می کنند و حتی بازده انرژی آنها). در کل هوشمند سازی مرکز داده را چهار دسته اصلی تشکیل می دهد:
الف. مراکز داده سازمانی: این شرکت ها توسط شرکت ها ساخته ، اداره و اداره می شوند و برای کاربران نهایی آنها بهینه شده اند. اغلب آنها در پردیس شرکتی مستقر هستند.
ب. مراکز داده خدمات مدیریت شده: این مراکز داده توسط شخص ثالث (یا ارائه دهنده خدمات مدیریت شده) از طرف یک شرکت مدیریت می شوند. این شرکت تجهیزات و زیرساخت ها را به جای خرید اجاره می کند.
ج. مراکز داده Colocation: در مراکز داده colocation (“colo”) ، یک شرکت فضای موجود در یک مرکز داده متعلق به دیگران و واقع در خارج از محل شرکت را اجاره می کند. مرکز داده colocation میزبان زیرساخت ها: ساختمان ، خنک کننده ، پهنای باند ، امنیت و غیره است ، در حالی که این شرکت اجزای سازنده ، از جمله سرورها ، ذخیره سازی و فایروال ها را تهیه و مدیریت می کند.
د. مراکز داده ابری: در این فرم داده های خارج از مرکز ، داده ها و برنامه ها توسط یک ارائه دهنده خدمات ابری مانند Amazon Web Services (AWS) ، Microsoft (Azure) یا IBM Cloud یا دیگر ارائه دهنده ابر عمومی میزبانی می شوند.
۳. هوشمند سازی مرکز داده
این عمل با توجه به نوع مرکز پردازش داده صورت می گیرد و انتخاب های زیادی در اختیار کارفرما قرار می دهد. از نظر هوشمند سازی امنیتی سیستم، سیستم های تهویه ای هوشمند، اندازه گیرها و سنسورهای گرما و دتکتورهای گازی و . . . می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “هوشمندسازی دیتا سنترها، صاحبان مشاغل بخوانند” مراجعه نمایید.
۳.۱. مزایای هوشمند کردن دیتاسنتر
هوشمند کردن مرکز داده و دیتاسنتر مزیت های بسیار بزرگ و برجسته ای دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن ها عبور کرد. چند مورد از مزایای هوشمند سازی دیتاسنتر را در اینجا بیان می کنیم.
- افزایش کارآیی در تحویل سریعتر سرویس ها
- کاهش زمان لازم IT برای کارهای یکنواخت
- آزاد کردن وقت کارمندان فناوری اطلاعات برای تمرکز بیشتر بر روی پروژه های استراتژیک به جای انجام کارها و تنظیمات پیش پا افتاده و روتین
- ایجاد انسجام میان کارهای خودکار شده
- انجام دقیق و به موقع کارها
- مطلع شدن از انتشار کربن در دیتا سنتر به کمک دیتکتور گاز
- کاهش هزینه IT و فناوری اطلاعات
- افزایش کیفیت سرویس ها
- انطباق کارها و سرویس ها با سیاست های داخلی شرکت و قوانین خارج از شرکت.
- نظارت بر میزان مصرف انرژی و هشدار در صورت مصرف بیش از اندازه ی آن
- اندازه گیری خودکار دما و حرارت و تنظیم آن ها به اندازه لازم
- پخش آلارم و ارسال هشدار به گوشی مدیر مرکز در صورت بروز شرایط غیر عادی
۴. سخن پایانی
می توانید برای کسب بهترین بازدهی از سیستم پشتیبانی آنلاین سایت اویو بهره ببرید. همچنین می توانید خواسته ها و انتظارات خود را مطرح سازید تا با مشورت و همکاری با شرکت، به بهترین و بهینه ترین طرح برای هوشمند سازی مرکز داده برسید. آرزوی ما برآورد کردن خواسته های مشتریان است. این کار به ما کمک می کند تا با چالش های جدید راه حل های نوینی ارائه دهیم. در پایان از صبر و حوصله شما عزیزان بسیار متشکریم که تا پایان با ما همراه بودید.
منبع: Cisco.com